برندینگ (مدیریت و سازوکار معــرفی و ماندگاری نــام و نـشـان تجــاری )

مجموعه فعالیت و اقداماتی که ضمن معرفی یک نام تجاری، آن را برتر از رقبا در ذهن مخاطبان و مشتریان ماندگار سازد. به طوریکه با یادآوری آن نام تجاری یا برند، مفهوم یا محصول یا موضوع خاصی در ذهن و قلب مخاطبان تداعی گردد.
برند سازی یا برندینگ (Branding)، اصطلاحا به دانشی گفته می شود که از طریق آن و با برتری دادن به یک برند (Brand) می توان باعث افزایش اعتبار و شهرت آن نام تجاری در بازار رقابتی شد.
نکته حائز اهمیتی که در این مورد وجود دارد آن است که افزایش فروش و افزایش قیمت محصولات و خدمات یک شرکت، ارتباط مستقیمی با افزایش شهرت و اعتبار برند آن شرکت دارد پس می توان از برندینگ یا برند سازی (Branding) به عنوان روشی هوشمندانه در جهت کسب درآمد و تولید ثروت نام برد.
اهداف برندینگ چیست؟

ایجاد پیام واضح
تایید اعتبار شما
ارتباط با مخاطب شما از طریق محصولات و خدمات
تحریک افراد برای خرید
ایجاد کاربران و مشتریان وفادار

موارد که در ارزیابی برندینگ استفاده می شود:

برندینگ می تواند گیج کننده باشد و همیشه این سوال وجود دارد که چگونه می توان برند به اندازه کافی قوی بوده است که توانسته است باعث ایجاد ارزش های داخلی و خارجی که دربازاریابی نیاز را ایجاد کند؟

ابزارهای برندینگ

برای این منظور 8 ابزار در اختیار مدیران بازاریابی قرار دارد تا از طریق آن با مشتریان ارتباط برقرار کرده و یک برند قوی در بازار بسازند:
1) تبلیغات
2) روابط عمومی
3) پیشبرد فروش
4) بازاریابی مستقیم
5) فروش شخصی
6) بسته بندی
7) رویدادها و اسپانسرینگ
8)خدمات مشتری

امروزه سرمایه اصلی بسیاری از شرکت های بزرگ نه در دارایی‌های ملموس بلکه در نام تجاری آن هاست. محققان بر این باورند که ارزش واقعی یک شرکت جایی بیرون از آن است، یعنی در ذهن مصرف کننده ها، کالاها را شرکت ها می سازند و برندها را مشتریان می خرند.
درواقع برندینگ تأثیری به‌یادماندنی خواهد داشت که می تواند فراتر از بازاریابی عمل کند. به‌طورکلی مدیریت برند مدیریت ادراکات مصرف‌کننده است، لذا از طریق اثرگذاری بر ذهن و احساسات مخاطب می توان یک نام تجاری را ایجاد کرد و آن را ارتقاء داد.

ﺑﺮﺧﯽ از ﺧﺪﻣﺎت اﯾﻦ واﺣﺪ عبارت‌اند از:

تعریف و طراحی برند
شناسایی و تعیین جایگاه برند
مدیریت رشد و افزایش ارزش برند